Editie VII

 

De toneelschrijfdagen, zevende editie
5 en 6 april 2008
De Balie, Amsterdam
fotografie: Gerard Kogelman

Lees het verslag van 8weekly
Luister naar het interview in de uitzending van Radiather

Zaterdag 5 april


MeeMeesteren deel 1
Werkcollege o.l.v. Kris Cuppens over de verschillen tussen filmtaal en theatertaal. MeeDoen met deze tweedaagse werksessie was al snel volgeboekt.


Port uur : Interviews en optredens
Cornel Bierens is opgeleid als klinisch psycholoog en beeldend kunstenaar, en werkt als kunstenaar en schrijver. Hij publiceerde essays in NRC-Handelsblad. In 2002 verscheen Schildpad met Roos en Mes, een roman over beeldende kunst met een opgroeiende jongen als hoofdpersoon. Een bewerking ervan werd uitgebracht door het Onafhankelijk Toneel. Als beeldend kunstenaar realiseerde Bierens een aantal grote projecten, die zijn geëxposeerd in binnen- en buitenland.


Willem de Wolf spreekt met Dirkje Houtman over zijn voorstelling Bazel. De Wolf vormde met Ton Kas meer dan 20 jaar het illustere gezelschap Kas & De Wolf. Samen schreven zij teksten voor hun voorstellingen. Bazel is De Wolfs eerste avondvullende stuk van eigen hand. De voorstelling met Gerardjan Rijnders en Gillis Biesheuvel is lovend ontvangen. Bazel gaat over de kunsthandel en de ontembare driften van een kunstverzamelaar.


Proefsessie 1
Hans Aarsman – Altijd en Nooit
Aarsman begon in 1980 als fotojournalist. In 1988 kocht hij een camper en trok een jaar lang door Nederland. In 1989 kwam ‘Hollandse Taferelen’ uit, met foto’s en notities van zijn reis. Eenmaal terug in Amsterdam, zijn geboortestad, schreef en fotografeerde hij Aarsman's Amsterdam. In 1994 stopte hij met fotograferen, hij verkocht zijn camera’s en begon te schrijven. Hij bracht een roman uit en diverse theaterstukken. Nu schrijft hij wekelijks over fotografie in de rubriek De Aarsman Collection in de donderdagse kunstbijlage van de Volkskrant. Zijn nieuwste stuk Altijd en nooit gaat over de ontkenning van vergankelijkheid. Tijdens de Proefsessie vraagt hij zich met collega-schrijver Marcel Lenssen af, aan de hand van voorbeelden en fragmenten, waarom de dood altijd weer opduikt in zijn stukken.


Proefsessie 2
Judith de Rijke – Sara en het been
De Rijke is schrijver en regisseur, en bracht haar werk o.a. bij de Toneelschuur, de KNS in Antwerpen en bij het Nationale Toneel. Voor de grote zaal regisseerde ze onder meer Figuranten in een toneelbewerking van Arnon Grunberg, gevolgd door Pens, een locatievoorstelling. Voor Tryater en het Oerol festival maakte ze internationale locatievoorstellingen die tot in Slovenië te zien waren. Het werk van De Rijke kenmerkt zich door humor, tragiek en een noest soort poëzie. In Sara en het been wordt een jonge moeder geconfronteerd met het sterfbed van haar vader. De aankomende dood maakt het onmogelijk nog langer voor haar jonge kind te zorgen. Tragikomische taferelen van moederlijk en relationeel onvermogen, gebracht door Jacqueline Blom en Jeroen Willems.


Zondag 6 april


MeeMeesteren deel 2
vervolg MeeMeesteren deel1, zelfde groep als dag 1.


Port uur : Verse tekst en Alan Purves
Joke Tjalsma, Carola Baertschiger, Thomas Oerlemans, Thomas Cammaert, Willem de Wolf, Sara Ehweg, en anderen brengen de hoogtepunten uit de inzendronde 'Verse Tekst' in compilatie van Ditte Pelgrom. Na de compilatie voert Lex Bohlmeijer een gesprek met Heleen Verburg (schrijver) over haar analyse van de inzendingen voor Verse Tekst.
Het Port uur wordt op onnavolgbare wijze ontregeld door de meester van het ritme: percussionist/drummer Alan Purves. Hij maakt ritme met alles waar geluid uit komt waaronder eventueel ook een drumstel. Purves is een Schot, al vele jaren werkzaam in Nederland in vele grote en kleinere jazz- en impro muziekformaties en hij gunt je maar al te graag een kijkje in zijn wonderbaarlijke wereld waarin het - zeker live - helemaal genieten is.


Proefsessie 3
Lot Vekemans – Sommige mensen
Vekemans is toneelschrijfster en ontving in 2005 de Van der Viesprijs voor haar complete oeuvre. In het juryrapport werden met name Zus van en Truckstop genoemd. Ook schreef ze journalistiek werk voor o.m. Toneel Teatraal. Vanaf 1999 wijdt ze zich geheel aan het schrijven van dramateksten. In de lente van 2004 verruilde ze de stad Utrecht voor de landelijke rust van Appelscha. Haar eigen stichting MAM (Meerder Antwoorden Mogelijk) initieert theatrale producties waarbij taal in al zijn vormen het vertrekpunt vormt. Sommige mensen werd speciaal geschreven voor Elsie de Brauw en Jacob Derwig. De sobere, heldere tekst brengt een echtpaar, een aantal jaren na de dood van hun kind, weer bijeen. Sommige mensen gaat over verlies en het (on)vermogen tot verandering. Met Elsie de Brauw en Jeroen Willems.


Voorstelling
Miriam Boolsen - 1, 2, 3 DOOD
Boolsen studeerde af aan de Regieopleiding in Amsterdam. Zij maakte en speelde werk bij o.a. Gasthuis en theater Citadel in Groningen. Ze schrijft met simpele woorden over een wereld waarin het grote in de kleine dingen zit. 1,2,3 DOOD is een fascinerend sprookje over verlies en gevonden worden. Samen met Carola Baertschiger brengt zij haar tekst in een sterke, beeldende voorstelling tot leven. Het schrijversprogramma van PTa resulteert uiteindelijk in volwaardige voorstellingen van opvallende, andersoortige auteurs met wie een langdurende samenwerking is aangegaan. De voorstelling tijdens de zevende editie is geproduceerd door Het Lab, en geselecteerd voor het Tweetakt festival 2008 en het Shäxspir Festval 2008 in Linz, Oostenrijk.